Proost, op het zuidereiland

9 oktober 2016 - Waikanae, Nieuw-Zeeland

3 oktober hadden we een heerlijk spa-dagje. In Hanmer Springs zijn warm water bronnen, en daar hebben ze heerlijk thermische baden van gemaakt. Het was een best groot complex, buiten, met allemaal baden van verschillende temperaturen. We gingen natuurlijk van koud naar steeds warmer. En we kregen een gratis upgrade naar een privé bad. We mochten 30 minuten in een badje zitten, maar hij was nogal warm, dus we waren eigenlijk blij dat we er uit mochten ;). Daarna hebben we nog heerlijk in iets minder warme baden gelegen, of eigenlijk meer gehangen langs de rand. Dat had Emmy beter niet kunnen doen.. 's middags was haar nek en 1 arm vuurrood! Het zonnetje had goed zijn best gedaan. 'S middags zijn we weer gaan rijden, naar Kaikoura. Het dorp staat bekend om alle zeedieren die daar in de zee zwemmen; albatrossen, zeeleeuwen, verschillende soorten dolfijnen en walvissen. En dat allemaal 15 minuten varen van de kust.

4 oktober namen we dus een boottocht om zo veel mogelijk van die dieren te zien. We kozen voor een dolfijnen tour. De meerderheid koos voor de optie om met de dolfijnen te zwemmen, maar wij zijn niet zo rijk. Na een kort informatie filmpje gingen we de zee op. We zagen al snel 2 kleine groepen dolfijnen, maar ze waren erg verlegen. Wel zagen we zeeleeuwen en een heleboel albatrossen. Later vonden we een grotere groep dolfijnen en sprongen alle zwemmers het water in. Ondanks hun dikke wetsuits was het water errug koud, zelfs zo koud dat sommige al snel terug op de boot wilde. Wij blij dat wij niet zijn gaan zwemmen ;). De dolfijnen zwommen om de boot heen en onder de zwemmers door maar ze verloren al snel hun interesse. Daardoor moesten alle zwemmers zoveel mogelijk duiken, draaien en gekke geluiden maken. Voor de dolfijnen werkte het niet echt, maar wij vonden het erg vermakelijk! Wij hadden de boot voor onszelf en hebben dus waarschijnlijk meer dolfijnen gezien dan de zwemmers. Nadat alle zwemmers als ijsklontjes uit het water kwamen gingen we nog op zoek naar dolfijnen die naast onze boot wilde springen, maar daar hadden de dolfijnen vandaag even geen zin in. Als troost kregen we een deel van ons geld terug, daar worden Nederlanders pas echt blij van ;). Haha. Het was echt een super ervaring!

5 oktober zijn we wezen kijken bij een zeeleeuwen kolonie, maar er lagen niet heel veel zeeleeuwen. Maar we vonden wel een octopus, die natuurlijk de show stal. Hij kon zich heel groot en lang maken, maar ook heel klein. Bijzondere beesten. Daarna hebben we een wandeling gemaakt over de kliftoppen. De zon scheen, maar er stond onwijs veel wind. Het was een mooie wandeling met veel uitkijkpunten. Later zijn we naar beneden gelopen en hebben we door de baaien gewandeld. Daar zagen (en roken) we wel heel veel zeeleeuwen, en mega veel meeuwen! Als een kudde zaten ze allemaal op 1 klein stukje grond. In de middag hebben we de camer aan het water gezet en even niet heel veel gedaan. (We moeten een beetje tijd rekken, want onze boot naar het noorden gaat zondag pas). Als afscheid van Kaikoura hebben we natuurlijk even een lekker vissie gehaald voor het avond eten. We overnachtte op een mooi plekje langs het strand met besneeuwde bergtoppen aan de andere kant.

6 oktober voelde het alsof we onder aan de voedsel keten stonden vanwege die irritante sandflies. Ze hadden Emmy weer goed te pakken gehad. Om de sandflies te ontvluchten zijn we maar begonnen aan een mooie route langs de kust. Op rotsen naast de weg zagen we nog een hele kudde zeeleeuwen en we zijn naar een waterval gelopen waar in de winter baby zeeleeuwen ronddobberen. Maar nu dus niet meer.. De weg verruilde de kust voor groene bergen en heuvels, en hoe dichter we bij ons bestemming kwamen, hoe meer wijngaarden we zagen. We gingen dus de goede kant op! 'S middags kwamen we aan in Blenheim, het hart van de wijnregio met wel 23,000 hectare aan wijnvelden. We voelden ons meteen thuis ;). We sliepen aan de rand van een rivier waar het heel druk was vanwege het whitebait vissen, ze zijn er hier echt gek op.

7 oktober hebben we in de ochtend een wandeling door een park gemaakt met als toetje een mooi uitzicht over Blenheim. Daarna hebben we even ons lichaam schoon gespoeld in het zwembad. 'S middags hebben we een kleine chocolade proeverij gehouden bij een fabriek voordat we aan de wijn proeverij begonnen. We gaan morgen een tour doen, maar we konden niet meer wachten ;). We kregen wel 10 verschillende wijnen met uitgebreide uitleg waarom de wijn zo smaakte. Natuurlijk moesten we er één meenemen om thuis nog even te proeven. Die hebben we heerlijk voor de camper in het zonnetje genuttigd. We verbleven dit keer op een (dure!) camping want Jucy had erg behoefte aan wat stroom. We kregen wel een warm welkom van de plaatselijke eendjes. Niks geeft je toch meer een camping gevoel.

8 oktober was het tijd voor onze wijn tour. Dat deden we natuurlijk op de fiets, wat een heerlijk gevoel om weer even te fietsen (daar dachten alleen onze billetjes later anders over..). Om half 12 stonden we al in de eerste wijngaard, even doorbijten! Daarna reden we heerlijk tussen de wijngaarden door in het zonnetje. Toen hadden we 3 proeverijen praktisch naast elkaar. Daarna moesten we éven pauzeren met een broodje. Na de lunch hadden we nog een wijn proeverij, toen hebben we even afgewisseld met een bierproeverij, en we sloten af met nog een wijntje. We zijn nu echte kenners! En daarna moesten we nog helemaal terug fietsen ook, in een oer Hollands tegenwindje.. En uiteindelijk hebben we maar 1 fles gekocht, best netjes toch.

9 oktober zeiden we gedag tegen het fijne zuidereiland. 'S middags vertrok onze ferry naar het noordereiland. In de ochtend hebben we nog een mooie wandeling gemaakt met een super uitzicht over de haven en de Sounds. In de rij voor de boot werden we omringd door auto's die alpaca's vervoerde, het leek wel een kinderboerderij. De boot was veel groter, mooier en nieuwer dan de vorige boot, én er was een bioscoop! Ze draaide Finding Dory, die hadden we al gezien.. We hadden een top tafeltje voor het raam met mooi uitzicht. Het was een rustige overtocht, maar wel weer zonder dolfijnen..

Het is best gek om nu weer op het noordereiland te zijn. Een teken dat de tijd echt heel snel gaat. Maar er staat nog genoeg leuks op de planning. Op naar nog 1 week Nieuw Zeelandse avonturen!

1. Rita:
    9 oktober 2016
    He, lekker genieten van jullie super leuke verhaal van deze week onder het genot van een bakkie en speculaasbrokken. Ik heb wel even gelachen om je verhaal met de dolfijnen en de ijsklompjes, hilarisch! Ik zie het voor me.
    En jullie zijn wel lekker op tijd om half 12 wijnproeven hahaha, kan ik nog wel een 'd anjou schenken of is dat nu not done? ;-)
    En nu weer op het noorder eiland, de week zal wel omvliegen. Veel plezier en hopelijk kunnen jullie de Tongariro crossing nu wel doen.

Liefs en dikke kussen uit Santpoort.
  2. Kim Bestenbreur:
    Hey,

Leuke verhalen en dat met die dolfijnen en de kou hebben wij zelf ook ervaren.... ijsklompjes klopt helemaal !!! (Denk dat Jos er hooguit 1 minuut in gezeten hi,hi)
    Heel veel plezier nog in jullie laatste weekje en vooral ook de innerlijke mens goed onderhouden !
    XXX
  3. Ineke.v.:
    9 oktober 2016
    Leuk weer jullie verhaal, slim om op de boot te blijven lijkt mij ook niks in die kou......brrrrrrr.
    Lees wel vaak over wijnproeven, geen verkeerde bezigheid, en zeker niet uitspugen dat is echt zonde, alhoewel je het dan wel langer vol houd. :)
    Fijne laatste weel nog op het noorder eiland.
    Big huggggg xxxxxxx
  4. Yvonne:
    10 oktober 2016
    Haha, zo zie je alwéér geld maakt niet gelukkig (wél kou)..... :-)