Dingen gaan nooit zoals je ze verwacht

4 november 2023 - Punta Arenas, Chili

Buenas!

Hierbij onze eerst echte update van onze eerst week. Geniet ervan:

Maandag 30 oktober 2023

De eerste dag was eentonig, we hebben de heeeele dag in het vliegtuig gezeten. Eerst naar Parijs, die vlucht was zo voorbij. We hebben muziek geluisterd en met "Down down" gingen we de lucht in (niet erg toepasselijk). Nederland lag achter ons. Eenmaal in Parijs moesten we heel ver lopen naar de terminal, maar dat was wel even fijn. Met enige vertraging lieten we ook Europa achter ons. Tim heeft zich de hele vlucht vermaakt met het kijken van de nieuwste films. In 14 uur kan je veel doen, maar de verveling sloeg toch toe. Op een gegeven moment weet je niet meer hoe je moet zitten. We hebben onderweg ook veel turbulentie gehad. Maar eindelijk, na een eeuwigheid, kwamen de lichten van Buenos Aires in beeld. Eindelijk de benen strekken! Het was ondertussen 9 uur 's avonds (lokale tijd en het is 4 uur verschil met NL). Eenmaal in de aankomsthal zagen we dat onze vlucht naar Ushuaia geannuleerd was! We gingen snel op zoek naar wifi om te kijken of we waren omgeboekt. We waren omgeboekt naar een vlucht van 8:45 uur ipv 3:40 uur. Het originele idee was om op het vliegveld te blijven, maar nu moesten we echt te veel tijd overbruggen. Maar: we hebben nog geen geld? Argentinië en de waarde van geld is een drama dus dat was echt een uitdaging. Uiteindelijk hebben we om 23:00 een appartement geboekt en de host gebeld (in m'n "roestige" Spaans) of we nog terecht konden. Angela sprong gelijk in de auto om ons op te halen en we konden met onze US dollars betalen. Win win! En ook nog een goede nachtrust. Zo zie je maar, dingen gaan nooit zoals je verwacht.

Dinsdag 31 oktober

Om 6 uur werden we rustig gewekt door het geluid van blaffende honden op straat, altijd fijn! Maar Angela stond om half 7 klaar om ons weer terug naar het vliegveld te brengen. Het was echt een schat van een vrouw! Dus uitgerust en wel stapte we in het laatste vliegtuig, op naar Ushuaia! Het was een groot vliegtuig, dus Tim z'n ogen twinkelde toen hij de schermen in de stoelen zag. Helaas bleven deze uit.. verder was de vlucht maar 4 uur, dus gevoelsmatig zó voorbij! Iedereen was blij dat we er waren want ze gingen allemaal klappen. Na 37,5 uur zijn we eindelijk op plaats van bestemming! In Ushuaia aangekomen kregen we gelijk Queenstown-vibes, hier heerst echt een wintersport gevoel met mega indrukwekkende besneeuwde bergen en huizen met veel hout. Na het inchecken in ons apartment zijn we naar de Western Union geweest, dé manier om voor een gunstige koers geld te krijgen (3 keer zoveel dan als je zou pinnen, zeker de moeite waard dus). Maar er stond wel een rij van een half uur.. Uiteindelijk zijn we naar een andere locatie gegaan. We hebben nog nooit zoveel geld bij elkaar gezien. We kregen 2 stapels mee. Het grootste briefje is 1000 pesos, wat ongeveer 1 euro is, dus 400 euro pinnen is een heel pakket! Super rijk liepen we door de straten van Ushuaia, hebben we even een fotootje gemaakt voor de Ushuaia letters en zijn de vouwen uit onze broek gewaaid. Potverdikkie het is hier best koud! We hebben even opgewarmd bij de toerist informatie en wat info ingewilligd. (En een stempeltje in ons paspoort gezet!) Verder struinde we over de gezellige winkelstraatjes met heel veel outdoorwinkels en chocoladewinkels. 'S avonds hebben we Milanese gegeten, een Argentijns gerecht wat lijkt op een schnitzel. Verder was de wijn zo goedkoop dat ik voor 4€ een fles bestelde, en lekker dat ie was! Enige probleem; het was een hele fles! Ik heb hem niet opgekregen. Voor 22 euro hebben we prima gegeten!

Woensdag 1 november

We waren vroeg wakker, de zon gaat hier laat onder en vroeg op. Alle tijd om ons goed in te pakken voor vandaag, bewapend met 4 lagen kleding gingen we op pad. We waren op zoek naar ontbijt maar alles was nog dicht om 8 uur. Uiteindelijk vonden we een bakkerij en liepen we om half 9 naar de haven. We gingen vandaag met de boot over het Beagle kanaal varen. We stopte bij vogels die erg leken op pinguïns, we zagen (en roken) zeeleeuwen en we gingen naar de zuidelijkste vuurtoren van de wereld. Het thema "naar het einde van de wereld" wordt hier soms wel een beetje uitgemolken ;) daarna voeren we een stuk verder naar een eiland met pinguïns. Helaas was het broedseizoen en waren er weinig pinguïns. Maar de boot ging zowat het strand op, dus we konden ze wel zien. Wel erg zielig voor de pinguïns... Daarna moesten we weer 2 uur terug naar Ushuaia. Eenmaal terug hebben we wat gegeten, wat gedronken, toch maar ergens anders ook nog wat gedronken, en toen was het weer tijd om te eten. Prima tijdsbesteding toch? Het eten 's avonds was nog een ding, want waar we wilden eten was een uur wachtrij, dat gingen we niet doen. Toen we ergens anders zaten en wifi hadden, zagen we de slechte recensies van dit restaurant. Na even wikken en wegen trokken we de stoute schoenen aan en zijn we gewoon weggelopen. Als helden op sokken voelde we ons even heel stout. Toch werd het beloond met een heerlijk stuk lam van de barbecue voor Tim, en zalm voor mij :) Zo zie je maar, dingen gaan nooit zoals je ze verwacht ;)

Donderdag 2 november

Vandaag gingen we wandelen in Parque Nacional Tierra del Fuego (oftewel, vuurland nationaal park). Na een heeerlijk ontbijt stapte we in de bus daar naartoe. Onderweg vertelde de chauffeur dat er wat onrust was onder de rangers van de nationale parken in Argentinië vanwege een voorval. Oh en onze wandelroute was vandaag gesloten. "Oke, prima" dacht we. Onbewust wat ons te wachten stond. (Geen zorgen, niks ernstigs). In het park vertelde de chauffeur welke paden we allemaal konden lopen, dus vol goede moed begonnen we aan een wandeling. Toen we terugkwamen van dat pad, was deze helemaal afgezet. Ook de volgende route was afgezet. Wat was dit?! De rangers staken vandaag en daardoor zijn alle (ja, Alle!) Wandelingen dicht. En onze bus haalde ons pas om 15:00 uur. Je snapt dat we even niet wisten wat we moesten doen. Net zo een beduusd Engels stel stapte bij een Argentijn in de auto, dus daar namen we maar een voorbeeld aan. We hielden een taxi aan waar al iemand in zat, en vroegen of we mee mochten. "Tuurlijk" zei deze italiaans, reuze gezellig. We hebben onderweg naar Ushuaia allemaal verhalen verteld, nouja, vooral de taxi chaffeur Paulina praatte. Ze vertelde onder andere over een mooi meer waar we naartoe konden lopen, Laguna Esmeralda. Om de dag wat positiever te maken, vroegen we haar ons daarheen te brengen. En zo begonnen we in de middag aan onze eerste echte wandeling. Het was een hele leuke wandeling geweest, als het niet al 4 dagen had geregend waardoor onze pad was veranderd in blubber, modder en mini riviertjes. In het begin doe je nog voorzichtig met je schoenen, maar later zie je in dat dat een mission impossible is. Alsnog een hele toffe route, maar wel met extra uitdaging. Wandelstokken waren geen overbodige luxe geweest. We liepen door een bos en moesten we een stukje stijgen en daarna kwamen we in de vallei, tussen de bergen. Ook daar was zo een grote modderpoel dat je er niet omheen kon. Sommige mensen liepen uit ellende op blote voeten, maar wij hopte als gazelles van steen naar steen. Met een stoetje argentijnen achter ons aan ;) maar toen we dat allemaal hadden overleefd, zagen we daar het meer, omringd door besneeuwde bergen. Wat een plaatje (zie de foto's maar). Wat waren we blij dat we hier naartoe waren gegaan. En toen mochten we natuurlijk dezelfde weg weer terug... gelukkig stond aan het begin van de route Paulina op ons te wachten om ons naar ons appartement terug te brengen. Na een douche voelde we ons een stuk beter! Zo zie je maar... dingen gaan écht niet zoals we ze hadden bedacht.

Vrijdag 3 november

Een nieuwe dag; nieuwe ronde, nieuwe kansen. Vol goede moed ging onze wekker, op de onmenselijke tijd van 02:00 uur. Waarom zo vroeg? We hebben vandaag een reis dag. Op de kaart gaan we een stukje noorderlijker, in werkelijkheid is dat een busrit van 3:00 uur tot 17:00 uur. Eerst gingen we naar Rio Grande, een rit van 3 uur. We zaten met 5 man in een touring bus waarvan de stoel helemaal naar achter kon, dus we kunnen nog wat slaapuurtjes meepikken. Om 6 uur kwamen we aan op het mini station van het ijskoude Rio grande. Bij het loket konden we warm zitten, totdat ze na 20 min de boel dicht gooide. Toen stonden we buiten... we wisten dat om 8 uur een ontbijt tentje open ging, dus we moesten nog even 1.5 uur wachten. Maar het ontbijt was de moeite waard! We zaten warm, met thee, yoghurt en een warm broodje ham en kaas. We hadden uitzicht op een druk kruispunt, dus uren vermaak! 90% van de auto's die hier rijden, zouden niet door onze APK komen. Met een vol buikje liepen we terug naar het busstation en stond de bus al op ons te wachten. Om 10 uur vertrokken we naar Punta Arenas, Chili. We kregen thee en een broodje, het landschap van Argentinië zoefde aan ons voorbij; life is good! We gingen ook de grens over. Alle tassen werden gecheckt op fruit, ham, kaas, en alles wat niet Chili in mag. We kwamen er snel doorheen. En vanaf het moment dat we in Chili waren, zagen we de eerste lama's! Best een bijzonder gezicht. Verder waren er velden zover als het oog rijkt, en teletubbie bergen. Best saai, waardoor we ook even zijn weggezakt. We moesten ook nog het water over en het bleek dat de "juiste" veerboot waar onze touring bus op pastte, net weg was. Dat werd even een uurtje wachten. We zijn zo veerkrachtig geworden, dit doet ons niks meer! Waar we niet tegen bestand waren, was de hoeveelheid dode lama's in de velden :( we hebben duizende levende gezien, maar die tiental levenloos is toch zielig. We hebben ook 3 roofvogels en 8 struisvogels gezien. Het voelde een beetje als een safari. De buschauffeur reed als een malle, waardoor we om 6 uur aankwamen in Punta Arenas, de plek waar we onze camper mogen ophalen :)

We hebben dus voor even Argentinië verlaten, hopelijk brengt Chili ons meer geluk! Morgen gaan we dus ons campertje ophalen en zullen we maandag beginnen met onze 5-daagse wandeling door Torres del Paine. We zullen dan off-the-grid zijn :)

Applausje voor jezelf dat je helemaal tot het einde hebt gelezen! Tot volgende week, met weer een lange update waarschijnlijk :)

1. Kim Bestenbreur:
    Hey Emmy en Tim,

Wat leuk om allemaal te lezen!
    Jullie zijn in ieder geval lekker op weg en dat niet altijd alles volgens plan loopt houdt het interessant 😉
    Geniet ervan, time flies when you are having fun!

Xxx
  2. Rita:
    4 november 2023
    Wat een heerlijk verslag van jullie eerste vakantie week. Wat een belevenissen met onverwachte wendingen, soms zal het even schakelen zijn....maar hoe bijzonder is deze reis nu al. Prachtige foto's hoor. En morgen lekker in jullie camper op route. Heerlijk geniet ervan, dikke kus 😘😘😘
  3. Louise Snoek - van Maris:
    4 november 2023
    Mooie foto’s en leuke beschrijving van jullie reis, lekker genieten en veel dingen bekijken😍
  4. Kim Nijssen:
    4 november 2023
    Wat leuk om te lezen! Alsof ik met jullie mee reis. Wat een heerlijk gevoel! Prachtig de foto’s! GENIET.
  5. Mirjam:
    4 november 2023
    Beleef het helemaal mee. Geweldig. Ben benieuwd hoe jullie Aqua Azul gaan vinden als jullie daar heen gaan. Geniet en ik wacht op het vervolg 🤪
  6. Annemieke:
    4 november 2023
    Altijd leuk om te lezen.. geniet ervan en ik blijf jullie volgen.
  7. Ella:
    Hoi Emmy en Tim,
    Wat een mooie trip, nu al. En heerlijk om te lezen. Geniet van jullie volgende avontuur 😘
  8. Anne Camphuijsen:
    4 november 2023
    Heeeeeeeeel leuk om te lezen! Ben benieuwd hoe jullie Torres del Paine vinden. Mijn levendigste herinnering: de muizenlegers die de campings regeerden. Al je eten in bomen hangen en niet in je tent haha, ook je labello ;).
  9. Anne:
    4 november 2023
    Heerlijk om te lezen zus, onderweg naar ons avontuur in Duitsland 😂 ik zal straks een verkort verslag aan Dennis geven.. Jaloers makende foto's zeg! We kijken uit naar jullie volgende verhalen... Geniet van de mini camper 😉 xxxxx
  10. Merel:
    4 november 2023
    Zooo leuk om te lezen allemaal!! Have fun :)
  11. Annemiek:
    4 november 2023
    Super leuk om te lezen hoe jullie reis gaat.
    Geniet ervan.
  12. Christel Duineveld:
    😍😍😍
  13. Karin:
    4 november 2023
    Wat al weer veel gemaakt in de 1e week! Heerlijk om jullie avontuur te kunnen volgen. Wat een mooie foto's!
    Geniet er lekker van en ben benieuwd hoe de 5 daagse wandeling is.
    Xx
  14. Marion van der Veldt:
    4 november 2023
    Ben blij dat jullie veilig en wel zijn aangekomen en inderdaad...niets is zoals je had verwacht, dat is ook het mooie aan reizen. Go with the flow Em !!
  15. Yvonne:
    4 november 2023
    Mooi hoor en zéker “het gaat zoals het gaat” 😇 Gewoon Genieten!
  16. Jolanda:
    5 november 2023
    De veerkracht vanuit week 1 gaat jullie vast nog heel goed van pas komen in de komende maanden! Een mooi pad voor jullie! Geniet!
  17. Klaas:
    5 november 2023
    Niet van een leien dakje....jullie strijken het wel recht😊, begint alweer als een leuk avontuur met mooie foto's. Veel plezier in jullie campertje, enjoy met veel veilige kilometers, tot volgende week met nieuw verslag en fofo's. xx
  18. Barbara:
    5 november 2023
    Zo leuk om een beetje mee te genieten!
  19. Saskia:
    5 november 2023
    De reis is begonnen!!! Veel plezier, ik lees gezellig met jullie mee :)
  20. Arie van Kampen:
    5 november 2023
    Wat een prachtig verhaal van een even prachtige reis. Onvoorstelbaar wat jullie allemaal meemaken, geniet er maar lekker van.Nog veel plezier
  21. Anja:
    5 november 2023
    Wat een avontuur deze eerste week, we leven met jullie mee.
    Zo leuk dat jullie de belevenissen met ons delen, genieten er enorm van. Nu met het campertje op pad, heel veel plezier xxx
  22. Martha:
    6 november 2023
    Wat een geweldig verslag😊 En nu op pad met de camper genieten dus👍 Een geweldige week maar weer.
  23. Rob handgraaf:
    6 november 2023
    Jaaa Torres del Paine geweldige routes en uitzichten 💪🏽👌🏽😀🥳☀️
    Pas op de puma’s daar lopen ze in het wild 😵‍💫
    Ik hoop dat jullie het een beetje droog houden🙏🏼😀
    Enjoy 👋🏽😀💋
  24. Femke Hoogcarspel:
    9 november 2023
    Wat een stinkiewinkies he die zeeleeuwen! Wat een avontuur nu al en veel schakelen, maar zo te lezen zijn jullie daar heel goed in! Nu lekker zelf de regie met de camper, ben benieuwd naar jullie volgende verhalen!
  25. Sharon:
    12 november 2023
    ooo wat heerlijk dat jullie weer aan het reizen zijn! haal er gelijk zoveel inspiratie uit, wij hebben ook heel veel zin om weer lekker erop uit te gaan.
    lees altijd graag je verhalen, heerlijk. groetjes uit almere! xxxx