Onze thuisbasis Cusco

13 januari 2024 - Cusco, Peru

Hoi lieve allemaal, we hebben een heerlijke week in Cusco gehad, we hebben zulke mooie dingen gezien! Ga er lekker voor zitten en geniet van onze avonturen!

Maandag 8 januari
Gisteren zijn we in Cusco aangekomen en vandaag gingen we meelopen met een free walking tour door de stad. In Cusco zijn nog veel muren te vinden die door Inca's zijn gebouwd, hedendaags gemengd met spaanse architectuur. De stenen muren zijn zo ingenieus gebouwd dat ze tot de dag van vandaag nog haarfijn op elkaar aansluiten. We liepen langs veel kerken en zijn over de markt gelopen. De tour duurde 3 uur, en dat was nét even te lang voor onze spanningsboog. Daarna hebben we in één van de vele hippe tentjes geluncht. De perfecte plek om de komende dagen uit te zoeken. Ook voor avondeten zijn er in Cusco genoeg opties, maar de prijzen liggen hier best hoog. Het was nog een uitdaging om betaalbare restaurants te vinden, dus uiteindelijk zijn we bij een Irish Pub beland om onze maagjes te vullen.

Dinsdag 9 januari
Om 4:40 uur stonden we naast ons bed, we gingen vandaag namelijk op tournee naar de Rainbow Mountain. Een gekleurde berg die tot een aantal jaar geleden nog onder de sneeuw lag. Door de opwarming van de aarde heeft Cusco nu een toeristische trekpleister erbij. Door een klein conflictje met de lokale bewoners van het gebied moesten we omrijden en duurde de rit 4 uur, waarvan 1,5 uur over onverharde wegen. Onderweg stopte we gelukkig wel voor ontbijt. Om half 10 waren we op de parkeerplaats, gelijk te herkennen aan de tientallen toeristen busjes, wat was het hier druk! In de mensenmassa sjokte we naar boven. De rainbow mountain ligt op grote hoogte, dus er was weinig lucht. Er waren paarden om mensen omhoog te brengen, tegen betaling natuurlijk. Daar werd door veel mensen dankbaar gebruik van gemaakt. Het laatste stukje was echt super steil, maar het zicht op de gekleurde berg motiveerde iedereen om door te gaan. We hadden heel veel geluk met het weer waardoor we de kleuren heel goed konden zien. Voor de beste foto voor de regenboogberg konden we aansluiten in een rij van 50 man. Nee bedankt, we maken wel een foto 5 meter ernaast. Het was zo druk dat je over de koppen kon lopen hier. We zijn het laatste stukje ook nog naar boven geklommen, we wilden namelijk graag over de grens van 5000 meter heen. En dat is gelukt! We stonden op 5075 meter hoogte! En vanaf hier konden we mooie foto's maken van de berg zonder mensen erop. De omgeving naast de Rainbow mountain was ook prachtig, zulke mooie kleuren en gletsjers. Met een kleiner clubje van onze groep zijn we nog iets verder gelopen om de Red Valley te zien. Hier waren we de enige mensen, met prachtig zicht op een rood en oranje gekleurde vallei. Hier waren we zelfs op 5090 meter hoogte, ons record deze reis! En gelukkig geen last van hoogteziekte! Het pad hield hier op en we liepen over de rug van een berg. Daarna moesten we een heel stuk weer helemaal naar beneden lopen, terug naar de toeristenbusjes. Onderweg stopte we weer voor lunch en om 5 uur 's middags waren we weer in Cusco.
We waren gisteren van plan om onze vlucht naar Ecuador te boeken voor de laatste twee weken van onze reis, maar we hadden dit even uitgesteld in verband met de ontsnapping van een drugsbaron in Ecuador. Eenmaal weer in Cusco lazen we dat de situatie verslechterde en de noodtoestand was uitgeroepen. Het idee om naar Ecuador te gaan klonk opeens niet meer zo goed. We hebben de rest van de dag besteed aan het inwinnen van informatie en het bedenken van een plan B.

Woensdag 10 januari
Na het wakker worden slokte het Ecuador nieuws ons meteen weer op. We waren in afwachting van KLM met betrekking tot onze vlucht vanaf Quito naar Amsterdam aan het einde van de maand. We willen helemaal niet meer naar Ecuador, maar die vlucht zou wel ons reisschema beïnvloeden. Nadat we geen contact met KLM kregen, zijn we maar op stap gegaan. We zijn naar een ruïne bovenop Cusco gelopen, genaamd Sacsayhuamán, dit spreek je uit als Sexy Human, geen grapje! Bovenop de berg stonden nóg mooiere inca muren dan in de stad zelf. De stenen zijn enorm en wegen tonnen, niemand weet hoe de muren gebouwd zijn. We zijn door de ruïnes gelopen en raakte aan de klets met een man die heel veel wist over de pre-inca's. In zijn enthousiasme vertelde hij heel veel over Sacsayhuamán, pas na een half uur gingen we weer onze eigen weg. Handig, een gratis gids! Anders staan we gewoon naar rotsen te kijken, nu wisten we tenminste waar we naar keken. Voor lunch aten we op een plekje waar avocado de hoofdrol speelde, de gerechten waren heuse kunstwerkjes en een absolute smaaksensatie. We kregen toen ook te horen van KLM dat we onze vlucht konden omboeken! Ecuador werd gelijk geschrapt uit onze reisplanning, we vliegen nu terug van Lima, wat een opluchting! We zijn gelijk naar onze kamer gegaan om vluchten te boeken naar de kust van Peru, daar zullen we de laatste twee weken "vakantie vieren".

Donderdag 11 januari
Vandaag stond de wekker weer vroeg en om 6 uur stonden we in het centrum om met de bus naar Hidroelectrica te gaan. We zaten helemaal achterin en door de vele drempels werden we bijna wagenziek. Gelukkig duurde de rit maar 6 uurtjes... We reden de bergen in en niet veel later reden we door dichte mist. Toen de mist optrok reden we door knalgroene jungle over smalle wegen, het leek hier wel death road in Bolivia! Het laatste stuk van de reis was weer over onverharde wegen langs afgronden. Maar ze waren overal verstevigingen en nieuwe bruggen aan het bouwen. Over een jaar is dit vast een veel veiligere weg. Om half 2 konden we eindelijk onze benen strekken, we waren er! Vanaf hier was het nog 3 uur lopen naar Aguas Calientes, het dorpje waar we vanavond sliepen. De wandeling was langs het spoor, en één keer moesten we ook de berm in duiken omdat er een trein aan kwam. Het begon ondertussen ook steeds harder te regenen waardoor wij steeds harder gingen lopen. We deden de wandeling in iets meer dan 2 uurtjes! Zeiknat checkte we in bij ons hotel en toen zaten we ook nog eens op de 5de verdieping, zonder lift! Gelukkig zitten we qua hoogte een stuk lager hier, dat scheelt heel wat adem! We hebben Aguas Calientes ontdekt, een klein dorpje wat erg toeristisch is, maar wat ook wel gezellig is. Hier maakte we ons op voor een grote dag morgen. Aguas Calientes is namelijk het dorp wat naast één van de zeven wereldwonderen ligt; Machu Picchu!

Vrijdag 12 januari
Weer ging de wekker vroeg, om 5 uur liepen we naar het busstation. Ondanks de tijd stond er al een flinke rij om naar Machu Picchu te gaan. We konden ook lopen maar dan zouden we 2 uur over inca traptreden moeten stijgen, dus die keuze was snel gemaakt! We zaten in de tweede bus van de dag en via een zigzagweg reden we omhoog. De natuur is prachtig; de hoge groene bergen waren gehuld in wolken, dat maakte het heel mystiek. Ff voor de openingstijd van 6 uur waren we bij de ingang, en als nummer 6 gingen we Machu Picchu binnen. We hadden wachtend in de rij een gids gevonden, Felix, zodat we wisten waar we naar keken. Felix vertelde heel veel over de bouw, het leven van de mensen hier, de kennis, de ontdekking van het complex, echt over alles! We liepen over de terrassen, de huizen van de elite en de koning, en langs de tempel van de zon. In bijna 2 uur tijd hebben we heel veel geleerd over de inca's. Halverwege Machu Picchu namen we afscheid van Felix en gingen we de berg naast Machu Picchu beklimmen genaamd Wayna Picchu. Dit was ongeveer 45 minuten omhoog over inca traptreden. Hoe hoger we kwamen, hoe smaller de traptreden werden, en bovenop de berg stond een mooie tempel. We hadden een magisch uitzicht over Machu Picchu wat onder ons lag. We hebben een hele tijd op een randje gezeten om de omgeving in ons op te nemen. Het was een fenomenale plek om foto's te maken, dus dat hebben we ook zeker gedaan! Eenmaal weer beneden hadden we nog een klein stukje te wandelen door de huizen van de dienaren. Daar was ook een tempel van de condor, in de vorm van de krachtige vogelsoort. Ondertussen was het echt druk geworden in het complez, we waren zó blij dat we om 6 uur waren gegaan! Rond een uur of 11, dus na 5 uur daar rondgelopen te hebben, liepen we naar de uitgang. Alsof het zo had moeten zijn begon het te spetteren. Er stond een enorme rij voor de bus, maar de bussen reden af en aan, dus voor we het wisten zaten we weer in de bus naar beneden. Eenmaal terug in Aguas Calientes kwam het met bakken uit de hemel zetten. We hebben geschuild en geluncht in een koffietentje en daarna was het tijd om de trein terug te pakken naar Cusco. Iets luxer dan de 7 uur durende busrit die we heen hadden. We zaten tegenover een Canadees/Portugees stel waar we de hele treinrit mee hebben gekletst, erg gezellig. Het laatste stuk moesten we met de bus vanwege het regenseizoen, en om 6 uur waren we weer "thuis". Ons hotelkamertje begint al echt als ons plekkie te voelen. We zijn 's avonds in het restaurant gaan eten waar we de eerste avond de lekkere kipsaté hebben gegeten. We bestelden schaamteloos gewoon weer de kipsaté ;)

Zaterdag 13 januari
We hadden vandaag weer een Cusco dagje. We hebben de wijk San Blas ontdekt. Deze wijk staat bekend om de vele trappen en de mooie witte huisjes met bloempotjes buiten. Ook hebben we 2 kerken bezocht. Het is waanzinnig hoeveel kunst in de kerken te vinden is. In de eerste kerk was het best toeristisch maar we hebben ons er toch een uur vermaakt. Ook gingen we naar een museum met oude vondsen, zelfs van vóór Christus. Ook zagen we schedels van inca's waarvan hun hoofd was misvormd (langwerpig gemaakt) als schoonheidsideaal. Erg luguber. Daarna zijn we naar de markt gelopen voor een rondje en een versgeperst sapje. Dit keer lieten we ons verrassen met lokaal fruit, erg geslaagd! Daarna was het tijd voor de tweede kerk waar we praktisch alleen doorheen liepen. Hier waren ook weer twee catacombes met botten. Ook was er een bibliotheek met boeken vanaf de 15e eeuw. We hadden alle tijd om naar de kaften te kijken, maar de meeste boeken zijn helemaal verweerd. De schilderijen hier waren enorm. Toen we uit de kerk kwamen donderden en regende het een beetje dus hebben we een drankje gedaan in een pub om te schuilen. 'S avonds hebben we in San Blas gegeten waarbij we prachtig uitzicht hadden over de stad.

Morgen gaan we een tour doen naar de sacred valley, en overmorgen vliegen we naar Mancora. Daar zullen we blijven tot het einde van onze reis. Hoogstwaarschijnlijk worden de volgende blogs gevuld met heerlijke stranddagen! En daarna is het alweer tijd om terug te keren naar ons kikkerlandje :) we tellen af!

1. Anne:
    14 januari 2024
    Heerlijk verslag zus! Jammer dat jullie de plannen moesten omgooien, maar nog genoeg te zien en te chillen in Peru!
    Wij tellen af wanneer jullie weer thuis zijn...
    Geniet van de laatste weekjes.. xxxxx
  2. Simone:
    14 januari 2024
    Jaaaaa eindelijk die stranddagen en daarna nog leuker, jullie komen weer richting huis!
    Geniet nog even lekker van jullie reis/vakantie en tot snel! Xx
  3. Ella:
    14 januari 2024
    Dat ziet er indrukwekkend uit en weer veel gezien en gewandeld. Heerlijk om alles te lezen wat jullie doen en zien. Nog veel plezier de laatste weken. 😘
  4. Yvonne:
    14 januari 2024
    Wat jullie daar samen beleven en delen, neemt niemand jullie ooit nog af 💞 💝
  5. Marion van der Veldt:
    14 januari 2024
    Jee Em, wat een prachtige natuur/cultuur daar. Wat maken jullie een geweldig mooie reis 😍 !!!
  6. Rita:
    14 januari 2024
    Wauw, wat een rollercoaster deze week! Jullie hebben weer een hoop gezien, geklommen en genoten zeg. Wat een indrukwekkende foto reportage, schitterende plaatjes hoor.
    Super fijn dat jullie hebben kunnen omboeken, lekker gaan genieten aan de kust van Peru. Jullie hebben inmiddels hele afgetrainde beenspieren denk ik, ik doe het jullie niet na.
    Straks heerlijk even in de de relax modus, ook fijn. En dan aftellen natuurlijk!
    Ik kijk uit naar 1 februari hoor schatjes🥰
  7. Jolanda:
    14 januari 2024
    Jullie zijn echte 'berggeitjes' aan het einde van de reis! En wat een mooie plekken hebben jullie weer bezocht. Fantastisch! Al die kleuren ook. Wow! Geniet van het strand en de laatste weken van niks moeten!
  8. Ellen Greve:
    14 januari 2024
    Wat een mooie verhalen weer! Ben benieuwd naar jullie foto’s. Nog veel plezier en geniet van de laatste weken.
  9. Louise Snoek - van Maris:
    14 januari 2024
    Wat een prachtig vervolg van jullie reis weer, schitterende, kleurrijke foto’s. Een indrukwekkend land! Nu nog even lekker relaxen I.p.v. bus in, bus uit, de ene na de andere wandeling, petje af voor jullie hoor!!!😍
  10. Rob handgraaf:
    14 januari 2024
    Jullie hebben gelijk om nog ff een paar relax dagen te pakken👏🏼💪🏽☀️
    Dank jullie filmpje op wayna 💪🏽😘
    Enjoy jullie stranddagen 🏝☀️👋🏽😊
  11. Barbara:
    15 januari 2024
    Prachtige foto’s!
    Fijn dat de vlucht omgeboekt kon worden!
  12. Kim Bestenbreur:
    15 januari 2024
    Weer heerlijk om te lezen en foto's te bekijken, supergaaf!
    Nu lekker genieten van het laatste restje.

xxx
  13. Petra:
    16 januari 2024
    Wat een mooie verhalen lees ik elke week van jullie! Prachtig om te zien hoe mooi het daar is en wat jullie allemaal meemaken. En wat zijn jullie lekker sportief 🙏. Nog fijn genieten van jullie tijd daar 😘👋
  14. Marcel:
    18 januari 2024
    He Potje en Tim, weer een vreselijk mooi verslag en super mooie foto's.
    Wat zijn jullie aan het genieten zeg in deze prachtige natuur.
    Nog heel veel plezier en geniet er nog effe van