De aanloop naar Tet

7 februari 2016 - tp. Đà Lạt, Vietnam

Hoi allemaal!
Om heel eerlijk te zijn hebben we vrij weinig spannends meegemaakt dus de eerste paar dagen zullen we in sneltreinvaart beschrijven.

1 februari waren we nog steeds in Hoi An en we hebben naast eten niet veel meer gedaan. Het was natuurlijk weer heel erg lekker!

2 februari wilde we een fietstocht doen, maar alle gidsen waren thuis voor Tet (Chinees Nieuwjaar). Dat ging dus niet door.. Toen maar weer rondjes lopen door Hoi An en eten! Na veel genietsnut ging onze slaapbus om 5 uur, nouja, half 7. Deze rit was iets minder goed dan de afgelopen keren, de chauffeurs rookte in de bus, elke 3 minuten werden ze gebeld (zelfs om 4 uur 's nachts) of ze waren hilarische verhalen aan het vertellen aan elkaar. We hadden dus geen oog dichtgedaan.

3 februari kwamen we om half 8 aan in Nha Trang, oftewel, Klein Rusland. Mijn god, overal Russen, o-ver-al! Reclame in Russisch, menukaarten in Russisch, alle reisbureaus zijn overgenomen door Russen, Vietnamese mensen spreken zelfs Russisch. Nou zijn wij niet bepaald fan van het Russische volk dus vonden we het niet zo leuk daar. We hebben wat over de boulevard gelopen en 's avonds na het eten een drankje gedaan om ons verblijf iets op te vrolijken.

4 februari mochten we vroeg in de ochtend weg naar de volgende stad, Dalat. De weg erheen ging over groene bergen met her en der een waterval. Eindelijk weer wat natuur! Het centrum van Dalat ligt aan een groot meer en het voelt heel Europees. Er staan echt kasten van huizen maar het voelt toch gezellig. Dalat heeft veel kleine straatjes die we hebben verkend. 'S avonds liepen we over een avondmarkt die vooral voor de lokale mensen is; groente, vlees, warme jassen en 1 grote chaos door de massa menigte.

5 februari zijn we naar "Crazy House" geweest, dat is een hotel ontworpen door een architect met erg veel fantasie. We voelde ons net Alice in Wonderland. Er waren 3 gebouwen met allemaal gangetjes, trappetjes en zithoekjes. Van de ramen waren spinnenwebben gemaakt, het ene gebouw leek alsof het was gesmolten, op het andere gebouw kon je over het dak lopen en er stond een glinsterend huis.
Verder hebben we lekker gestruind over de markt, hebben we daar ook gegeten en daarna hebben we iets heel gaafs gedaan.
Er staat in Dalat een gebouw van 5 verdiepingen die er, net zoals het crazy house, sprookjesachtig uitziet. Daar hadden we een drankje gedronken, Cookie and cream with rum, waar een bolletje ijs in zat, zoo lekker! Toen gingen we het doolhof betreden en zag je niks meer van de 5 verdiepingen. Binnen was het pikkedonker met overal gangetjes, trappen, hoekjes, doodlopende gangen en smalle gaten waar je doorheen moest kruipen. We voelde ons als een kind in een volwassen darteldorp. Het was heel donker en je verstoppen achter hoekjes om mensen te laten schrikken was natuurlijk helemaal leuk! We hebben ons er heel lang in vermaakt!

6 januari gingen we een dag met 2 Easy Riders mee, dat zijn lokale gidsen die je de omgeving laten zien achterop de motor. Ze kwamen een kwartier te laat want hij moest nog iemand vinden die gek genoeg was om te gaan werken de dag voor Tet! (Stomme toeristen ook..) we gingen naar een klooster, naar 'Chicken village' waar een vrouw aan het weven was, en naar een paddenstoelen boerderij waar ze paddenstoelen groeien aan plastic zakjes. De omgeving werd steeds mooier, over lokale wegen over groene bergen. We stopte nog bij koffieplanten met witte bloemetjes die heerlijk zoet roken. Toen gingen we naar een waterval die super mooi was met allemaal lagen stenen. Maar hij was vooral zo mooi omdat wij de enige waren daar! Toen de tocht verder ging kwamen de skills van onze Easy Riders pas echt naar boven. We reden over zandweggetjes vol met gaten waar ze behendig tussendoor manoeuvreerde. Daarna kregen we een lunch bij het enige restaurant wat nog open was, rijst met barbecue varkensvlees. Mmmmmm.. daarna werden we getrakteerd op mooie uitzichtpunten en kronkelende wegen. We bezochten nog een waterval waar we weer lekker over rotsen heen konden klimmen en zelfs achter de waterval konden staan! Gaaf! Dit was echt zo een waterval die opeens naar beneden klettert met aardig wat geweld, net zoals in een cartoon.
Daarna gingen we naar een zijde fabriek maar alle werknemers waren vrij voor Tet, dus het was lekker rustig daar ;) ook gingen we naar een koffieplantage waar ze de koffiebonen aan wezels voeren, die ze dan weer uitpoepen en wij er grof geld voor betalen om die koffie te drinken. Noouu, nee bedankt.
Met de tour zouden we nog naar veel meer dingen gaan maar die waren allemaal dicht vanwege Tet. Maar het was een geweldige dag, lekker getourd door de omgeving van Dalat, gezwaaid naar kindjes in arme dorpjes en veel geleerd van onze gids. We hebben de dag afgesloten met een heerlijke pizza, echt lekker op z'n tijd, en een biertje in een erg Vietnamese bar, het was een topdag!

7 februari wilde we lekker bij ons hotel ontbijten, maar nee hoor, het personeel was naar huis voor Tet. Toen we door de stad liepen zagen we alleen maar dichte winkels, behalve de kledingwinkels. Maarja, wij hadden honger! Uiteindelijk vonden we een bakkertje in een klein straatje die krentenbrood en croissantjes verkocht, gelukkig! Daarna hebben we 7 kilometer gewandeld om het meer en genoten van het warme weer. We liepen nog langs een plek waar ze allemaal Tet bomen verkopen, net zoals wij kerstbomen kopen. Het enige verschil is dat de Vietnamese de bomen gewoon achterop de scooter meenemen!

Vanaf een week voor Tet, wat vorige week was, zijn al veel mensen vrij en reizen ze naar hun geboortedorp of stad. We leerde dat het de enagrootste mensen migratie op aarde is, na Mekka. Overal op straat zie je mensen dingen offeren. Soms staan er hele tafels vol, met snoepjes, fruit, dode kippen of zelfs hele varkens! Alles wordt verbrand.
Ook zagen we dat de straten worden versierd met chinese lampionnen en slingers, dit zag je heel erg in Hoi An.
Verder zie je iedereen op de brommer bomen meememen voor thuis, dat zijn boompjes met een soort kleine manderijnen erin (Kumquat boom), of planten met gele bloemen. Elke regio heeft een andere soort gele bloem, en in Dalat zie je ook boompjes met roze bloemetjes.
De dag voor Tet (vandaag) zijn alle winkels gesloten behalve de kledingwinkels omdat de mensen nieuwe kleren moeten kopen voor de eerste dag van het jaar (Tijdens de Sapa trekking maakte ze die zelf). Ook zagen we nog meer scooters op de weg, allemaal onderweg naar de familie want daar wordt de eerste dag van het jaar mee gevierd. Veel mensen op de scooter hadden een boeketje bloemen bij zich.
Morgen, als het echt Tet is, is iedereen bij zijn familie. De slechte geesten zullen weggaan en alle zonden worden vergeven. Alle schulden worden afbetaald en het hele huis is schoon om het jaar helemaal goed te beginnen. Ook is het erg belangrijk wie de eerste gast is die over de drempel komt, want die staat symbool voor het komende jaar. De mensen gaan pas werken als ze voelen dat het een goede werkdag wordt, want ook die symbool voor het komende jaar. Het kan dus nog een week duren voordat iedereen weer aan het werk is.
Voor ons, reizigers door Vietnam tijdens Tet, is het wat minder fijn eigenlijk. Reizen wordt moeilijk, alle vormen van transport zit vol. De prijzen van alles gaan 3 dubbel omhoog en alle winkels die wij gebruiken zijn dicht. We moeten dus maar afwachten of we de komende dagen eten kunnen vinden ;) maar het is wel een erg bijzondere tijd om hier te zijn!

Volgende week zullen we vertellen of wij Tet hebben overleefd. Maar we gaan vanavond het jaar goed inluiden met een mooie vuurwerkshow bij het meer. Iedereen de beste wensen voor volgend Chinees Nieuwjaar en tot volgend jaar! ;)

1. Anniek:
    7 februari 2016
    Tot volgend jaar! Dat iedereen maar snel het gevoel krijgt om jullie eten te gaan verkopen. :)
    x
  2. Marianne:
    7 februari 2016
    Wat een prachtige foto's!!( van jullie "weinig spannends doen"? ha ha!!!, wat je maar weinig spannend vindt!)
    xxx
  3. Rita:
    7 februari 2016
    Geen spannende dingen? die waterval lijkt me hemels, al die kippen op die motor te gek en vooral hilarisch om te zien. Dat doolhof echt een beetje scary en dan dat gekke huis, nou volgens mij hebben jullie genoeg gezien en gedaan. En nu deze week maar 1 missie volgens mij....lekker eten scoren. Dat wordt voorraad aanleggen Emmy en Tim.
    liefs en tot volgend chinees jaar. xxxx
  4. Ineke.verz.:
    7 februari 2016
    Ja hoor daar is ze weer na een weekje winterberg, jullie in de warmte wij in de sneeuw, heerlijk gewandeld, en op het snowbord gestaan ,opa en oma niet hoor :)
    Hoop dat jullie nog eten gescoord hebben, en we zien uit naar jullie volgende verhaal.xxxarien en ineke