Abonnement bij de bibliotheek

22 mei 2016 - Auckland, Nieuw-Zeeland

7 mei verlieten we het leuke Sydney. We hadden een kleine vertraging omdat er een heel rugbyteam nog mee moest, maar je kon lekker een film kijken dus we waren razendsnel in Nieuw Zeeland. Bij aankomst werden we nu wel goed gecontroleerd en moesten we onze bergschoenen showen, we voelde ons net criminelen. Daarna ging alles soepeltjes en aan het eind van de middag waren we in het centrum van Auckland, waar ons hostel zit. We zitten in een heel mooi hostel met een uitgebreide keuken en schone badkamers. We hadden maar meteen verlengd voor een week. Toen we boodschappen gingen doen liepen we langs een Domino's Pizza en toen was spontaan onze zin om te koken weg. De pizza's kosten hier namelijk maar 3 euro! Gelukkig hebben we ons (tot nu toe) nog maar één keer laten verleiden.

18 mei, onze 200ste reisdag, hebben we heel veel geregeld. We hebben een afspraak gemaakt bij de bank, we zijn langs verschillende telefoonwinkels geweest en bij één een telefoonabonnement afgesloten. Daarna zijn we naar de haven van Auckland gelopen maar daar stond een fris windje dus toen zijn we maar naar de bibliotheek gegaan om op de computer te zoeken naar een camper en werk. Toen vonden we het wel welletjes en hebben we in ons hostel lekker een filmpje opgezet.

19 mei hebben we een walking tour door Auckland gedaan. Onze gids vertelde vanalles over de Maori stammen en over de oude gebouwen. De tour duurde 3 uur en we gingen door kleine straatjes, parken en langs musea. Na afloop zijn we met de gids en nog een Australisch meisje Thaise noodles gaan eten bij een food court. Daarna hebben we de bibliotheek een bezoekje gebracht om aan onze cv's en motivatiebrief te werken. 'S avonds hebben we lekker pasta carbonara gemaakt.

20 mei hadden we onze afspraak bij de bank. In sneltreinvaart werd ons vanalles uitgelegd over de rekening en de kosten ervan, en daarna kregen we onze eigen Nieuw Zeelandse bankrekening! We waren ook nog hard op zoek naar een camper, maar we kwamen erachter dat die lastiger te vinden zijn dan we dachten. We wilde een zelfvoorzienende camper zodat we binnen kunnen koken en vaak gratis kunnen kamperen, maar het was zoeken naar een naald in een hooiberg. Uiteindelijk spreidde we de mogelijkheden en hebben we gekeken naar het huren van een camper. Aangezien het nu laagseizoen in Nieuw Zeeland is, zijn de prijzen lager dan we hadden gedacht en werd het nog een serieuze overweging. Een jongen van het hostel heeft ons ook heel goed geïnformeerd en hij ging proberen de prijs omlaag te krijgen voor ons. Toen we dat uit handen hadden gegeven konden we op zoek naar een verzekering. Bij de bank hadden ze alleen autoverzekeringen, en ze stuurde ons door naar een soort ANWB. Daar kregen we te horen dat ze geen verzekeringen hebben voor huurvoertuigen. Ze hebben nog wel uitgezocht of we via hun nog goedkoper een camper konden huren, maar ze waren allemaal duurder. Daarna zijn we weer naar de bibliotheek gegaan om
ons persoonsnummer voor in Nieuw Zeeland aan te vragen. We moesten een formulier invullen en allemaal documenten meesturen wat nog een aardige uitzoek werk was. Daarna waren we wel een beetje moe geworden van al dat geregel en hebben we lekker pasta gemaakt en een film gekeken.

21 mei is de jongen van het hostel de hele ochtend bezig geweest om de huur van de camper rond te krijgen. Het werd toch nog redelijk spannend aangezien niet iedereen van het bedrijf het eens was met de prijs. Gelukkig was het toch gelukt en hebben we de camper voor een hele scherpe prijs gehuurd. Lekker dat dat allemaal geregeld is! Verder moesten we nog even naar het postkantoor, boodschapjes doen, en we zijn voor de verandering gezellig naar de bibliotheek geweest. (Ik denk dat ze ons al herkennen). En ja, 's avonds hebben we lekker films gekeken.

22 mei hebben we voor het zondag ochtend ontbijtje lekker een eitje gebakken op toast. Daarna zijn we naar de bibliotheek geweest, die waren gelukkig ook op zondag open :). We gebruiken trouwens de computers in de bieb, om te zoeken naar werk bijvoorbeeld. We hebben besloten om rond te kijken bij uitzendbureau's, want niemand wilt mensen aannemen voor maar 2 maanden tijd. Daarna zijn we naar een kledingwinkel gegaan om even warme broeken in te slaan. Om de week een beetje leuk af te sluiten hebben we maar een biertje gedaan in een Ierse pub.

De afgelopen week stond in het teken van dingen regelen. Niet alles verliep zoals we hadden gedacht, maar uiteindelijk komt alles op zijn pootjes terecht. Dinsdag kunnen we de camper ophalen en begint het kampeerleven. Ook gaan we hard op zoek naar een baan, zodat we volgende week weer een leuke blog hebben, en meer foto's ;) tot dan!

1. À.g slagter:
    22 mei 2016
    Wat is het zo prachtig dat jullie naar de zin hebt da ar in het verre land De groeten van opa en Lenie
  2. Rita:
    22 mei 2016
    Dit is weer een heel ander verslag als de afgelopen maanden in Azië zeg! Welkom terug in de gewone verwesterde wereld. Ook weer leuk om te ontdekken, en vooral weer anders te kunnen eten als alleen maar witte lijs ;-)
    Goed dat jullie een mooie campervan hebben gehuurd, een beetje comfort is ook heerlijk, zeker als je in het winterseizoen zit. Hoop dat jullie snel een leuke baan vinden, en anders lekker gaan touren en dat werk komt dan vast ergens anders op je pad. Liefs en dikke kus vanuit een regenachtig Santpoort. xxx
  3. Irma wempe:
    22 mei 2016
    Hé Emmy en Tim, vanaf nu begint er dus weer een heel ander avontuur in Nieuw Zeeland. Fijn dat het gelukt is met de camper. Jullie gaan vast weer een hele hoop leuke en mooie dingen zien en beleven. En zowaar moet er ook weer werk gezocht worden, dat is een tijd geleden!!! Hoop dat er straks wat op jullie pad komt. En je weet het Emmy je baantje is hier is nog beschikbaar hoor. xxx
  4. Louise Snoek - van Maris:
    23 mei 2016
    Hoi Emmy en Tim, ik heb net een aantal verhalen achter elkaar zitten lezen, liep een beetje achter. Wat zijn jullie aan het genieten zeg, prachtige verhalen, schitterende foto's, wat zullen jullie af en toe bekaf zijn geweest, doe het jullie niet na. Nu weer naar een heel andere wereld! Ik heb een aantal nichten en neven in Nieuw-Zeeland wonen heb ik contact mee op FB, mooi land.
    Kijk alweer uit naar jullie vervolg verhalen, veel plezier!
  5. Ineke.verz.:
    23 mei 2016
    Dat zijn weer even andere zaken wat ik lees,o.a. werken de beurs zal weer gevuld moeten worden,gaat vast goed komen allemaal.Jammer dat jeff hier is anders hadden jullie vast zijn camper kunnen gebruiken,scheelt toch weer.Heel veel plezier de komende tijd met jullie rondreis.groetjes arien en ineke xxx
  6. Ella:
    24 mei 2016
    Hoi Emmy en Tim, zo alles weer even gelezen en wat doen en zien jullie veel en voor ons zo makkelijk te lezen. En wat een mooie camper/bus daar kunnen jullie wel een tijdje in rondtoeren. Veel plezier in Nieuw Zeeland en we zien de foto's weer komen xx