Onverwachte wendingen

29 mei 2016 - Whangarei, Nieuw-Zeeland

23 mei waren we hard aan het zoeken naar werk ik Auckland. We zijn langs een aantal uitzendbureau's geweest en daarna hebben nog een paar cv's naar andere uitzendbureau's gestuurd. De rest van de dag werden we teruggebeld met goed of slecht nieuws. Tim had meteen beet en maakte een afspraak voor morgen. Verder hebben we nog een paar dingen geregeld voor de camper en de was gedaan.

24 mei had Tim om 9 uur een afspraak met het uitzendbureau. Eerst moest hij heel veel formulieren invullen en daarna boden ze hem een baan aan voor de gemeente, tuinafval ophalen etc. Maar, toen we onderweg waren om onze camper op te halen, werd Tim gebeld door een ander uitzendbureau. Zij zochten iemand die technisch was en dingen in elkaar kon zetten. Dat klonk veel leuker! Nadat we onze camper hadden opgehaald en alles uitgelegd was, racete we naar het uitzendbureau, drie kwartier verderop. De eerste kilometers waren wel even wennen, links rijden, een automaat, je richtingaanwijzers aan de rechterkant, maar Tim kreeg het al snel onder de knie. 'S middags kwamen we aan bij het uitzendbureau en hadden ze geregeld dat Tim morgen al kon beginnen! Dat ging snel. Meteen maar even het andere gemeentewerk afgezegd. En toen moesten we bedenken waar we gingen kamperen, we hadden namelijk bedacht om in het zuiden van Auckland te overnachten, maar door het spontane belletje waren we nu ten noorden van Auckland. Gelukkig hebben we een handige app op de telefoon met allemaal kampeerplekken, en dichtbij ons was een kampeerplek. Het was een gewone parkeerplaats, maar wel in een regional park. Toen hadden we eindelijk tijd om eens rond te kijken in onze camper en alles in te richten. Heerlijk om die backpack voor een lange tijd op te bergen! Toen we helemaal geïnstalleerd waren, hebben we onze eerste maaltijd gekookt. Daarna hebben we ons bed uitgeklapt en zijn we onder onze dikke dekens gekropen.

25 mei was Tim zijn eerst werkdag! Dat betekende wel dat de wekker om kwart voor 6 ging.. Om 7 uur begon hij en toen was Emmy alleen.. We hadden de camper op straat geparkeerd en daar zat Emmy te wachten tot Tim om 4 uur klaar was. Emmy heeft alle campings in de omgeving gemaild, maar geen één camping bood plekken aan voor langere tijd. Dat betekende dus dat we elke dag moesten verplaatsen, dat zag er niet rooskleurig uit. Maar toen Tim om 4 uur klaar was met werken, stond zijn gezicht ook verre van rooskleurig. Hij had de hele dag aan een tafel stekkerdozen in elkaar gezet, 8 uur lang. Alles wees er naar uit dat we dit niet moesten doen, we hadden dus maar meteen het uitzendbureau gebeld en gezegd dat Tim hier niet wilde werken. Hij moest het nog even 2 dagen uitzingen en dan kon hij stoppen. Met die geruststellende gedachte zijn we naar een gratis kampeerplek gereden in een haven, waar we in het donker aankwamen. Doordat het zo vroeg was vanochtend, lagen we al vroeg in bed.

26 mei besloot Emmy naar Auckland te gaan, zo een dag in een camper zitten is best saai. Tim begon aan zijn tweede werkdag. Aangezien Auckland om 7 uur 's ochtends niet echt levendig was, heb ik een wandeling gemaakt door Albert park en daarna naar Domain park. Domain park was heel groot, met vijvers, rugbyvelden, een museum en een soort jungle. Daarna is Emmy naar de haven gelopen wat een hele hippe buurt is in de zomer, maar in de herfst met regen, niet zo hip. Er waren restaurants en een silo park maar toen ging het zo hard regenen dat ik maar naar de Auckland Art gallery ben gegaan. Daar hing veel kunst van Nieuw Zeelandse kunstenaars, veel Maori portretten en een hal vol Europese kunst. Nouja, eigenlijk alleen maar Italiaanse en Nederlandse schilderijen. (En een schilderij met Haarlem erop!). Na het museum bezoek moest ik even mijn benen laten rusten en ben ik in de bibliotheek een route uit gaan stippelen. Daarna was het tijd om terug te gaan naar Tim. Tim had weer een eentonige dag gehad, maar hij was nu al de snelste van al het personeel. We hebben weer overnacht in het regional park. Nu was het gelukkig nog licht en hebben we over het strand gelopen waar we naast slapen.

27 mei was Tim's laatste werkdag! Emmy was weer naar Auckland om een wegenboek te kopen. Dat was nog een hele missie want ze hebben maar 2 boekenwinkels in Auckland. Verder heb ik een beetje in de bibliotheek rondgehangen en door het park gelopen. Tim was eindelijk weer een vrij man aan het eind van de middag, en dat hebben we gevierd met een lekker wijntje en biertje in onze camper.

28 mei moesten we er aan geloven, we moesten ons afvalwater en wc legen. Daar kwam een lekker geurtje vanaf, heerlijk om de dag mee te beginnen. Daarna hebben we gewandeld in het Shakespear Regional Park. Om daar te lopen moesten we eerst grondig onze schoenen afstoffen en desinfecteren met een spray. Het begin van de wandeling ging langs een waterval en door een jungle. En opeens liepen we over heuvelige weilanden. Daar was een uitkijkpunt om de hele omgeving te zien. Na de lange wandeling gingen we naar Red Beach, je zou verwachten dat het strand rood is.. het was gewoon zanderig zand. Daarna zijn we naar Waiwera gegaan voor hot pools, maar dan moest je naar een spa centrum, en dat was nogal duur. Toen zijn we naar Warkworth gereden, wat een schattig dorpje is. Daar dichtbij sliepen we aan de kust, Snells beach. Dat strand lag vol met paarse schelpjes, ze hadden het beter Pink Beach kunnen noemen ;).

29 mei heeft het bijna de hele dag geregend, en hoe! Liters water kwam er naar beneden, maar het was ook weer net zo snel weg als dat het kwam. We hadden toch besloten naar een uitkijkpunt te wandelen, wat een half uur duurde. Boven hadden we uitzicht over alle weilanden en Warkworth. De weg naar beneden kregen we weer een bui op ons dak. Daarna zijn we over de Twin Coastal highway gereden naar Mangawhai heads, Langs beach en Waipu Cove. De weg ging tussen de weilanden vol koeien, maar die waren amper te zien door de harde regen. Toen we bij de stranden aan kwamen was het gelukkig droog. De weg veranderde in een haarspeldbochten paradijs, Tim was helemaal in z'n element. Na een stuk rijden kwamen we aan op onze eindbestemming, Whangarei. Daar kampeerde we achter een zwembad, dicht bij de stad.

De week had nogal spontane wendingen, maar we weten wel dat we de juiste keuze hebben gemaakt door verder te gaan reizen. Nu gaan we onderweg verder zoeken naar werk. Misschien hebben we dus volgende week al werk, of pas over 3 maanden. Je weet het maar nooit ;)

1. Yvonne:
    29 mei 2016
    Jaaaa, dat is de bedoeling van jullie reis: laat het maar gebeuren.... En geniet van dat prachtige ruige land!

Groet, Yvonne
  2. Rachel:
    29 mei 2016
    Haha goedzo meis! Zijn veel leukere plekken om te werken dan Auckland!! (En om te kamperen ;))
  3. Martha:
    29 mei 2016
    Hoi Emmy en Tim wat geweldig jullie verhalen en wat een leuke camper waar jullie nu mee kunnen reizen. Nu nog een leuke job om weer wat te verdienen. groetjes en een dikke knuffel Martha
  4. Ineke.v.:
    29 mei 2016
    Het werk zoeken gaat jullie vast lukken, rustig aan, leuk reizen met jullie camper "jucij",ook wel weer fijn om niet te hoeven slepen.reis lekker verderen ik geniet nog steeds van jullie leuke verhalen
    xxx